• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Πρόγραμμα "Τηγανοκίνηση"

Το σχολείο μας συμμετέχει στο πρόγραμμα Τηγανοκίνηση, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου και τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό, ΑΚΤΗ, Κέντρο Μελετών και Έρευνας.

 

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα:

Μέσα από την Τηγανοκίνηση στοχεύουμε στην βιωματική εκπαίδευση των μαθητών/τριών στα σχολεία μας, μέσα από την ενεργό εμπλοκή τους στην διαδικασία ολοκληρωμένης διαχείρισης των σπιτικών χρησιμοποιημένων μαγειρικών λαδιών και επίλυσης ενός προβλήματος του οποίου οι ίδιοι αποτελούν αναπόσπαστο μέρος. Συγκεκριμένα, μέσα από την συνεργασία των μαθητών/τριών με φίλους, γονείς, εκπαιδευτικούς, συγγενείς και μέλη της ευρύτερης κοινότητας στην οποία απευθύνεται το “ανοιχτό σχολείο”, αναγνωρίζουν το πρόβλημα της σημαντικής ρύπανσης που προκαλεί η απόρριψη των χρησιμοποιημένων μαγειρικών ελαίων από τις δικές τους τηγανιτές πατάτες, κεφτέδες, ψάρι, ψητά του φούρνου, σαλάτες, κονσέρβες τόνου, κλπ. Δεδομένου του γεγονότος ότι το πρόγραμμα και η συλλογή των τηγανελαίων αφορά το σύνολο της κοινότητας, προτρέπεται η συμμετοχή του συνόλου των δημοτών, αναλαμβάνοντας τον διαχωρισμό και συλλογή του στο σπίτι, την ασφαλή μεταφορά του στο σχολείο και την συμμετοχή τους στην τελική επεξεργασία - μετατροπή του σε βιοντίζελ. Με βασικό μέλημα την προώθηση ολοκληρωμένων μορφών εκπαίδευσης, μέσα από το πρόγραμμα Τηγανοκίνηση, επιδιώκουμε την παράλληλη προώθηση εκπαιδευτικού υλικού για τους μαθητές/τριες, στα πλαίσια της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης, με στόχο την ανάδειξη του παιδαγωγικού χαρακτήρα του προγράμματος, αλλά και την ενίσχυση της περιβαλλοντικής ευαισθησίας, αλλά και ενεργοποίησης του ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών στο θέμα αυτό. Τόσο το καθαρό κέρδος από την πώληση των τηγανελαίων και του βιοντίζελ που θα μαζεύει το κάθε σχολείο, όσο και τα χρηματικά έπαθλα από πιθανή επιτυχία του σχολείου στον ετήσιο παγκύπριο διαγωνισμό συλλογής “τηγανελαίων”, θα δίδονται στη σχολική μας μονάδα για την υποστήριξη δράσεων σχετικών με την βελτίωση του περιβαλλοντικού της χαρακτήρα (π.χ για εφαρμογή φωτοβολταϊκών, συστημάτων εξοικονόμησης νερού και ενέργειας, κομποστοποίηση, αύξηση του πρασίνου, κλπ).

 

Απαντήσεις σε συχνές ερωτήσεις:

  1. Τι είδους λάδια μεταφέρουμε από το σπίτι;

Οποιαδήποτε φυτικά λάδια από το τηγάνισμα, το ψήσιμο στο φούρνο, την σαλάτα, κονσέρβες όπως αυτές του τόνου, κλπ. Αφού πρώτα κρυώσει το λάδι, το μεταγγίζουμε σε ένα οποιοδήποτε ανθεκτικό, άδειο, καθαρό δοχείο (π.χ νερού, γάλακτος, λαδιού, κλπ). Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται στο λάδι από φούρνο και σαλάτα, ώστε να είναι όσο το δυνατόν απαλλαγμένο από νερά, άλλες σάλτσες και υπολείμματα φαγητού. Μερικές σταγόνες νερού τόσο στο φαγητό όσο και στο δοχείο συλλογής δεν ενοχλούν και διαχωρίζονται κατά την διαδικασία μετατροπής του λαδιού σε βιοντίζελ.

  1. Κάθε πόσο γίνεται η μεταφορά του λαδιού στο σχολείο;

Το σχολείο θα καθορίσει μία μέρα την εβδομάδα όπου τα παιδιά θα μπορούν να παραδίδουν το λάδι σε συγκεκριμένο σημείο το οποίο θα υποδειχθεί από την διεύθυνση το σχολείο ή θα το αδειάζουν απευθείας σε κεντρικό δοχείο συλλογής. Η διαδικασία θα αποφασιστεί από τη διεύθυνση του σχολείου και θα ενημερωθείτε. Όλα τα δοχεία μεταφοράς του λαδιού θα οδηγούνται στην ανακύκλωση.

  1. Θέματα ασφάλειας, υγείας και πιθανότητας να χυθεί το λάδι και να λερώσει τσάντα, βιβλία και μαθητής:

Στη δοκιμαστική περίοδο εφαρμογής του προγράμματος σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης στην Αγλαντζιά για την σχολική χρονιά 2011-2012, δεν παρουσιάστηκε κανένα τέτοιο πρόβλημα στα 2000 και πλέον παιδιά που συμμετείχαν. Το λάδι που μεταφέρεται είναι εδώδιμο και δεν αποτελεί κίνδυνο για την υγεία του παιδιού.

  1. Ανησυχία μήπως τα κίνητρα για αύξηση της συλλογής λαδιού οδηγήσουν σε αύξηση στην χρήση λαδιού στο σπίτι:

Σε κάποια από τα σχολεία στην πιλοτική εφαρμογή τέθηκε το κίνητρο και σε κάποια σχολεία όχι. Σε όσα τέθηκε κάποιο κίνητρο για την συλλογή υπήρξε σχεδόν διπλασιασμός της ποσότητας ανά μαθητή, σε σχέση με τα άλλα χωρίς κίνητρο. Από δειγματοληπτική έρευνα της ΑΚΤΗΣ σε γονείς, δεν υπήρξε καμία διαμαρτυρία ή μαρτυρία για αύξηση της χρήσης λαδιού, αλλά απλή εμπλοκή περισσοτέρων συγγενών και φίλων. Σε κάθε περίπτωση η αρχική ενημέρωση των μαθητών /τριών για την έναρξη της προσπάθειας συλλογής τηγανελαίων θα πρέπει να συνοδεύεται από αναφορά στα αρνητικά ζητήματα υγείας από την βρώση τηγανιτών τροφών.




t>